ماجرای فرود اجباری هواپیمای مسافربری در بلاروس چه بود؟

به گزارش مجله سرگرمی، ماجرای فرود اجباری هواپیمای مسافربری جهت پرواز آتن به ویلنیوس در فرودگاه مینسک و بازداشت یک روزنامه نگار مخالف بلاروسی که از مسافران آن بود، واکنش شدیدالحن اتحادیه اروپا، ناتو، آمریکا و کشورهای اروپایی را به همراه داشت.

ماجرای فرود اجباری هواپیمای مسافربری در بلاروس چه بود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو در گزارشی نوشت: روز یکشنبه هواپیمای مسافربری خطور هوایی رایان ایر که از آتن به سمت ویلنیوس (پایتخت جمهوری لیتوانی) در حرکت بود، در نتیجه انتشار خبری درباره بمب گذاری در این هواپیما، بطور اضطراری در فرودگاه مینسک، پایتخت بلاروس فرود آمد. طبق اطلاعات خبرنگاران، تهدید به منفجر کردن هواپیما به وسیله مرکز تلفن فرودگاه مینسک ثبت شده بود.

وزارت دفاع بلاروس نیز گفت که پس از تصمیم خدمه این هواپیما برای فرود، یک فروند جنگنده میگ-29 نیروی هوایی این کشور به هوا برخاسته و آن را تا نشستن در فرودگاه همراهی نموده است.

ساعاتی بعد این هواپیما از مینسک برخاسته و بالاخره در فرودگاه ویلنیوس به زمین نشست. در عرشه این هواپیما 170 مسافر از 12 کشور دنیا حضور داشتند که 90 تن آنها اتباع لیتوانی بوده و بقیه شهروندان دیگر کشورهای اروپایی، روسی و بلاروسی بودند.

البته خبر بمب گذاری شدن این هواپیما دروغ بود و در همین رابطه کمیته تحقیقات بلاروس پرونده قضایی برای رسیدگی به این قضیه گگردده است.

در این ماجرا، اتفاق دور از انتظاری که افتاد، آن بود که در جریان عملیات جستجوی این هواپیما رومان پروتاسویچ بنیانگذار کانال تلگرام مخالفان بلاروسی (کانال نکستا Nexta ) حضور داشت که در فرودگاه مینسک بازداشت شد. وزارت کشور بلاروس این مسئله را تأیید نموده است. در ماه دسامبر سال 2020 این روزنامه نگار مخالف به اتهام سازمان دهی اقدامات افراطی و تروریستی تحت تعقیب قرار گرفته و فعالیتش در خاک بلاروس ممنوع اعلام شده بود. وزارت امور خارجه بلاروس در آن موقع از لهستان خواهان استرداد پروتاسویچ شده بود که تابعیت هر دو کشور را دارد.

واکنش شدیدالحن کشورهای غربی به فرود اجباری هواپیمای مسافربری در مینسک

به نوشته این روزنامه، بدین ترتیب الکساندر لوکاشنکو بار دیگر به خاطر بازداشت این فعال مخالف دولت، باعث برانگیختن خشم کشورهای غربی شد. اتحادیه اروپا، ناتو و آمریکا فوراً به این مسئله واکنش نشان دادند و از هم اکنون معین است که این موضوع در مرکز توجه نشست سران اتحادیه اروپا که قرار است امروز برگزار گردد، خواهد بود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در این رابطه گفت که دولت ایالات متحده اقدام گستاخانه دولت بلاروس در فرود اجباری هواپیمای مسافربری آریان ایر در پایتخت بلاروس و دستگیری یک روزنامه نگار مخالف را بشدت محکوم می نماید.

بلینکن همچنین بر ضرورت انجام تحقیقات بین المللی در رابطه با این حادثه تأکید نموده و یادآور شد که واشنگتن در مورد این مسئله با شرکای اروپایی خود کاملا موافق است.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس نیز هشدار داد که فرود اجباری هواپیمای مسافربری در جهت پرواز آتن به ویلنیوس و دستگیری رومان پروتاسویچ بنیانگذار کانال تلگرام مخالفان بلاروسی Nexta در مینسک عواقب جدی برای دولت بلاروس خواهد داشت. به گفته وی، الکساندر لوکاشنکو با این اقدام از یک خط قرمز دیگر عبور نموده است.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز یادآور شد که حادثه اتفاق افتاده در فرودگاه مینسک، دخالت آشکار بلاروس در فعالیت خطوط هوایی اروپایی محسوب شده و قطعاً اتحادیه اروپا به آن واکنش مناسب نشان خواهد داد.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز اقدام دولت بلاروس را ربودن هواپیما ارزیابی نموده است.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا شب گذشته تأکید کرد که افرادی که مسئول فرود اجباری و غیرقانونی هواپیمای مسافربری در مینسک هستند، باید با اعمال تحریم های مناسب مجازات شوند. وی همچنین خواهان آزادی فوری خبرنگار بلاروسی بازداشت شده در این ماجرا شد.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو هم گفت که باید تحقیقات بین المللی دقیقی درباره حادثه فرود اجرای هواپیمای مسافربری در مینسک انجام گردد و مقامات بروکسل با دقت این قضیه را زیر نظر داشته و پیگیری خواهند کرد.

وزارت امور خارجه لهستان نیز در رابطه با حادثه اتفاق افتاده، سفیر بلاروس در ورشو را احضار نموده و خواهان آزادی فوری رومان پروتاسویچ تبعه این کشور شد که بطور غیرقانونی در مینسک بازداشت شده است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 145198

به "ماجرای فرود اجباری هواپیمای مسافربری در بلاروس چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای فرود اجباری هواپیمای مسافربری در بلاروس چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید